(Fast)food for thoughts: nieuwe comedyseries contesteren de stereotypen van de Aziatische man

Aziatische mannen worden structureel onder-gerepresenteerd in populaire media. De representaties van de Aziatische man die wel in de media verschijnen, zijn meestal stereotypisch van aard. Dit gebrek aan diversiteit heeft sociologische implicaties, maar het zorgt ook voor saaie media uitingen. Het is namelijk saai om constant dezelfde portretten te zien, zoals de kung-fu meester, de gevaarlijke ‘thug’ (schurk), de introverte/stille man oftewel meneer sfeerkiller, de restauranthouder, de avondwinkelbediende, de aseksuele man en de  -getallen zijn mijn beste vriend- nerd. Een ander problematisch aspect is dat populaire media vaak iedereen, met roots in het continent Azië, op één hoop gooit. De verschillende Aziatische groeperingen worden terug gebracht tot één collectieve (Aziatische) identiteit. De stereotiepe gedachte ‘alle Aziaten lijken op elkaar’ wordt hierdoor enorm versterkt (Cheng, Hsieh, Lu en Talgo, 2007).

De eendimensionale beelden van Aziatische mannen kunnen beïnvloeden hoe mensen met andere etniciteiten naar hen kijken. Denk bijvoorbeeld aan ‘nummertje 39 met rijst’ gate van Hollands got talent jurylid Gordon. De stereotiepe re-presentaties kunnen ook een negatieve impact hebben op het zelfbeeld van de Aziatische man. Een aantal jaar geleden zei de Amerikaanse presentator Yul Kwon:

 “When I was growing up, I was very much influenced by what I saw, and more importantly what I didn’t see, on television. Whenever I saw an Asian man on television, he was inevitably a kung-fu master who could kick ass but he couldn’t speak English, or a computer geek who could figure out algorithms but couldn’t figure out how to get a date. And for myself, I really think I internalized a lot of these images.” (Yul Kwon, 2007)

Onlangs heeft de Amerikaanse televisiezender ABC geschiedenis geschreven. De zender heeft twee comedyseries met Aziatische hoofdrolspelers groen licht gegeven. In de serie Selfie speelt John Cho een sexy marketing expert. De serie Fresh off the boat is de eerste familie sitcom, na 20 jaar, die bestaat uit een geheel Aziatische cast. Beide series dragen bij aan de diversiteit in portretten van Aziatische mannen als zijnde sexy potentiële partners en toegewijde vaders.

Vragen aan het discussiepanel

Wat vind je van de quote van Yul Kwon? Zullen de comedyseries van ABC de deur openen naar nieuwe identiteiten? Dient er een ook een Nederlandse sitcom met Aziatische mannen in de hoofdrol te komen? Wat vind je van de  titel Fresh off the boat? Kun je voorbeelden geven van media uitingen waarin Aziatische mannen op een positieve manier worden neergezet? Vind je überhaupt dat de Aziatische mannen doorgaans stereotypisch worden afgebeeld of valt het allemaal wel mee? Zijn de portretten van Aziatische vrouwen problematisch?

Update: lees hier Racialicious’ recensie over de eerste aflevering van Fresh off the boat. 

BRONNEN:

 

It's only fair to share...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn